In één zin omschrijven wat de Nederlandse Zorgautoriteit doet, dat kon Fatma Engin absoluut nog niet voor ze er kwam werken. Inmiddels is ze al ruim een jaar medewerker kennismanagement. ‘Zodra je eenmaal in de organisatie zit, is het zo indrukwekkend om te zien dat we met zoveel verschillende expertises bijdragen aan een gezamenlijk doel voor de samenleving.’
Hoe ziet dat er voor jou uit: als medewerker kennismanagement bijdragen aan toegankelijke zorg voor alle Nederlanders? ‘Wij zijn onder meer verantwoordelijk voor het registreren, digitaliseren, archiveren en opslaan van documenten in het customer relationship management ofwel CRM. Collega’s die met het CRM-systeem werken, voorzien we van advies en we proberen hun werk zo makkelijk mogelijk te maken. Daarnaast is het belangrijk om goed met de bestaande documenten binnen onze organisatie om te gaan. Vrijwel altijd moeten deze worden vernietigd of tijdig worden gearchiveerd. Ook daar helpen mijn collega’s en ik bij.’
Dat klinkt als een breed takenpakket. Wat is daarbij de grootste uitdaging voor jou? ‘Ik denk dat dat de registratie is. Dagelijks verwerken en registreren we grote aantallen e-mails in het CRM-systeem. Die voorzien we van metadata en aan de hand daarvan wordt de informatie doorgestuurd naar de collega’s. Zij kunnen dan deze informatie gemakkelijker terugvinden. Daarbij moet de NZa voldoen aan wettelijke verplichtingen rondom het opslaan van documenten en informatie.’
Zelf ben je nog relatief nieuw bij de NZa. Waarom heb jij ervoor gekozen om bij ons te komen werken? ‘De NZa is een ondernemende organisatie die alle kansen wil benutten en ook weet te benutten. Ook zijn we volop bezig met digitalisering. Er vinden veel veranderingen plaats waardoor ik met mijn neus in de boter val. Ondertussen voel ik als medewerker ook veel steun van mijn collega’s en ruimte om mezelf te ontwikkelen. En dat is belangrijk bij de documentaire informatievoorziening, we moeten voortdurend meegaan met de nieuwe wet- en regelgeving. Daarom is het fijn dat bij de NZa veel verschillende trainingen worden aangeboden.’
Hoe ervaar jij die steun van je collega’s? ‘Dan zou ik zeggen: er is vooral gedeeld begrip. Voor ik hier ging werken, hoorde ik weleens: “Het is een grote organisatie, je wordt daar waarschijnlijk gezien als nummertje”, maar dat ervaar ik totaal niet zo. Je kan heel snel een gesprek met iemand aangaan. De lijnen zijn erg kort.’